dijous, 16 de juliol del 2020

Romanços


Es veu que aquesta afició meva d'escoltar a recitar poemes em ve de lluny, tant, que més aviat sembla genètica. La meva àvia m'explicava l'anècdota de que quan ella era petita, passaven pel carrer els romancers, que eren uns homes que per un cèntim narraven una història.

-En aquell temps -deia l'àvia- no hi havia llibres pels pobres, i a estudi hi vàrem anar poc, nosaltres. Em va venir just aprendre de lletra. Als nou anys ja em van posar a fer rodets a la fàbrica, d'altres van tenir més mala sort perquè les col·locaven a servir.

Mira -seguia- si ens hi van posar de joves a treballar, que algunes no arribàvem als telers i ens havíem d'enfilar damunt d'una caixa de fusta. Quan l'amo sabia que havia de passar l'inspector de treball, ens feien amagar al magatzem on guardaven els fils.

Per moltes hores de feina ens donaven quatre cèntims, però estàvem contentes perquè ajudàvem a casa. La meva mare mirava d'estalviar-ne algun d'amagat del pare, perquè si ell podia, se'ls gastava en vi. Jo, quan faltaven pocs dies perquè passés el romancer, ja començava a demanar el cèntim. La mare es feia de pregar i podia trigar entre un dia o dos en aconseguir-lo, fins i tot m'havia costat llàgrimes, perquè ella assegurava que no en tenia cap.

Aquí començava la meva cantarella:

-Mare doneu-me un cèntim, que em vull comprar un romanço.

-Què te dit que no, que no en tinc de cèntims -deia ella

-Mare, si només val un cèntim i ja sabeu que no tornarà fins d'aquí un mes...

Ella feia el sord i trastejava per tota la casa mentre jo la perseguia, tot estirant-li una mica el davantal.

-Mare, va només avui...

Quan ja ho donava per perdut es girava d'una revolada i em deia ben enfadada:

-Té, però no ho diguis a ningú

-Àvia i quin romanço us explicava? -deia jo

-Ui, en tenia de totes classes, però els que més m'agradaven eren els d'amor.

Després de recordar això, entenc perfectament per què sóc una dona carregada de romanços i m'encanta compartir-los.

De ben segur que si actualment hagués de triar la professió, seria romancera!

Enllaços interessants