dimecres, 16 de juliol del 2008

Escaldums de carn d’olla a l’estil de la meva mare


Amb aquest seguit de receptes que, de tant en tant, aniré incorporant al bloc, pretenc recuperar —al menys per al meu ús— aquestes paraules típiques catalanes que havia sentit dir a casa dels meus avis i tiets i que, últimament, m’adono que es fan servir poc.

Avui he recordat escaldums.

Aquest menjar és un plat que, tal com s’intueix pel títol, feia la meva mare per aprofitar la carn d’olla de l’escudella.

Primer, feu una escudella tal com en tingueu costum. Procureu respectar el temps i el moment indicats per anar-hi afegint els ingredients perquè no us quedi la carn desfeta, tot i que us recomano fer-la amb pollastre de pagès.

En una cassola de fang, si pot ser, prepareu-hi un sofregit amb oli, una ceba tallada a rodanxes i un tomàquet madur mitjà pelat. Quan el sofregit estigui al punt, afegiu-hi una mica de conyac. Quan el conyac s’hagi evaporat, afegiu-hi la carn d’olla i brou fins a cobrir-lo. Deixeu fer xup-xup i rectifiqueu-lo de sal, si convé.

Mentrestant, prepareu una picada amb un gra d’all, un grapat d’ametlles, uns quants pinyons, una galeta maria i unes branquetes de julivert fresc.

Quan veieu que ja s’ha begut part del suc, incorporeu-hi la picada; feu-li un parell de voltes i podeu retirar el guisat del foc.

Us recomano que el serviu calent.

1 comentari:

Anònim ha dit...

Normalment als escaldums s'hi solen posar patates, tallades a cantons, i, sovint, també pilotes (mandonguilles, que diuen a Barcelona). A Mallorca és un plat molt comú, se solen fer de pollastre de camp o d'indiot.